تعمیر گیربکس

تعمیر گیربکس

a

b

مزایای استفاده از اتومبیل های دنده اتوماتیک

در حال حاضر صنعت خودروسازي در جهان با سرعت زياد به سمت استفاده از اتومبيل هاي دنده اتوماتيک (گيربکس اتوماتيک) مي رود، اين در حالي است که سيستم هاي گيربکس اتوماتيک نسبت به نوع معمولي داراي مزايا و فوايد فوق العاده زيادي است که بسياري از اين فوايد هنوز ناشناخته مانده است. يکي از مهمترين مزيت هاي گيربکس اتوماتيک اين است که دنده ها را به طور خودکار تعويض کرده و وظايف راننده را به خصوص افرادي که عادت به تعويض زياد دنده ها دارند، کاهش مي دهد. در نتيجه لازم هم نيست که راننده در اين زمينه مهارت خاص رانندگي داشته باشد. در سيستم هاي اتوماتيک، انتقال قدرت متناسب با مقاومت مسير حرکت، در مواقع لزوم تعويض دنده ها به صورت خودکار انجام مي شود. در خودروهايي که داراي گيربکس معمولي هستند، سرعت بيش از حد يا عدم هماهنگي بين سرعت چرخ ها به خصوص در صورتي که راننده هم مهارت کافي نداشته باشد، موجب استهلاک سريع خودرو مي شود در حالي که در خودروهاي گيربکس اتوماتيک، راننده فقط به سيستم تغيير وضعيت دنده ها و پدال گاز براي راندن خودرو نياز دارد که اين امر لذت رانندگي را هم به همراه دارد. در حال حاضر شرکت هاي خودروسازي در جهان از نوع جديدي از گيربکس هاي اتوماتيک در خودروهاي خود استفاده مي کنند که به گيربکس تغيير دور پيوسته يا CVT معروف است. اين سيستم که در نوع خود جديدترين و پيشرفته ترين محسوب مي شود، براي اولين بار به وسيله شرکت خودروسازي فورد امريکا طراحي و توليد شد. اين نوع سيستم نيز مانند ديگر سيستم هاي اتوماتيک، نياز به پدال کلاچ در رانندگي را برطرف کرده است و علاوه بر مزاياي مهمي همچون کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگي هوا موجب حذف بسياري از مشکلات ناشي از ارتعاش و تکان هاي موجود در خودروهاي معمولي شده است. از ديگر مزاياي مهم استفاده از سيستم گيربکس اتوماتيک مي توان به عملکرد بسيار خوب رانندگي در شيب هاي سربالايي و سرپاييني، داخل شهر و جاده ها اشاره کرد. به گفته جرج تامسون يکي از مديران فني شرکت خودروسازي جنرال موتورز امريکا «دقت در طراحي و ساخت پدال هاي ترمز، گاز و کلاچ از مهمترين مواردي است که در شرکت هاي خودروسازي به آن توجه مي شود به طوري که در طراحي آنها بايد به موارد مهمي همچون امنيت رانندگي، راحتي و آسايش براي راننده، موقعيت پاها و لذت بردن از رانندگي بسيار توجه داشت.» از سوي ديگر استفاده از گيربکس هاي معمولي هنگام رانندگي نيازمند تعويض دنده ها به صورت دستي و به وسيله راننده است که اين عمل به خصوص هنگامي که به دفعات زياد انجام مي شود موجب ايجاد حرکات بيشتري در بدن شده و انرژي و به خصوص تمرکز بيشتري را از راننده مي گيرد. مطالعات و تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه MIT ايالات متحده نشان مي دهد که در اين زمينه بين مدت زمان و مقدار رانندگي و مشکلات مجموعه ساختاري بدن (به ويژه بخش هايي از بدن که هنگام رانندگي واکنش بيشتري نشان مي دهند) رابطه مستقيمي وجود دارد. به اين ترتيب که هرچه مدت زمان رانندگي با خودروهاي گيربکس معمولي بيشتر باشد، به مرور زمان موجب افزايش عوارض گرفتگي عضلات و ماهيچه هاي پا و ستون فقرات مي شود زيرا استفاده زياد از پدال گاز و کلاچ نيازمند حرکت زياد ماهيچه هاي پا و نيز کف پاها است به طوري که با حرکت دادن پدال ها تمام عضلات پا وارد عمل شده و ايفاي نقش مي کنند و مفصل مچ پا نيز به همين صورت درگير مي شود. در نتيجه فشاري که به عضلات پا وارد مي شود بر بقيه قسمت هاي بدن هم تاثيرگذار بوده و حتي به ماهيچه هاي ناحيه کمر و ستون فقرات نيز فشار وارد مي شود که به مرور زمان علاوه بر خستگي زياد در رانندگي به ابتلابه بيماري هاي عضلاني نيز کمک مي کند. به ويژه اينکه فشار زيادي هم به زانو وارد شده و به مرور بيماري هاي مفصلي هم براي راننده ايجاد مي شود. در سال 1980 در کشور سوئيس تحقيقي در مورد استفاده از گيربکس هاي معمولي و اتوماتيک در مسيري به طول 14 کيلومتر انجام شد. پس از اينکه رانندگان مسافت تعيين شده را طي کردند، تحت يک سري آزمايش هاي فيزيولوژيکي قرار گرفتند و مشخص شد که بين رانندگان حاضر در اين آزمايش تفاوت هاي زيادي از لحاظ فعاليت تحرکي پوست، تعداد ضربان قلب و ميزان ترشح هورمون هاي مختلف وجود دارد به طوري که رانندگاني که در اين آزمايش از خودروهاي دنده معمولي استفاده مي کردند، فعاليت هاي زيادي در سيستم عصبي شان وجود داشت و قدرت تمرکز بالايي نداشتند. ضمن اينکه به دليل فشارهايي که به عضلات پاي آنها وارد شده بود، پس از رانندگي قدرت پياده روي زيادي هم نداشتند در حالي که رانندگان خودروهاي دنده اتوماتيک داراي تمرکز بيشتري بوده، ضربان قلب آنها متوسط و از رانندگي هم لذت مي بردند. در حال حاضر با افزايش شدت ترافيک در شهرهاي بزرگ، استفاده از خودروهاي گيربکس اتوماتيک ضروري شده است به طوري که در بسياري از کشورها همچون استراليا فقط خودروهاي گيربکس اتوماتيک مجوز تردد در شهر را دارند. جالب اينکه در بسياري از آمارهاي تهيه شده در اين مورد مشخص شده است که خودروهاي مجهز به گيربکس اتوماتيک در کاهش تصادفات هم نقش داشته اند و اين در حالي است که از نظر هزينه ساخت، اندازه و حجم گيربکس تفاوت چنداني بين گيربکس هاي معمولي و اتوماتيک نيست و استفاده از گيربکس هاي اتوماتيک از استهلاک خودرو نيز جلوگيري به عمل مي آورد. با توجه به موارد مطرح شده، در صورتي که مديريت و برنامه ريزي دقيق و درستي در يک کشور وجود داشته باشد، استفاده از خودروهاي دنده اتوماتيک امري حياتي است زيرا هم به سود شهر است و هم به سود شهروندان.

گیربکس اتوماتیک

اگر مروری بر گذشته داشته باشیم خواهیم دید که بیشتر افراد به دنبال خرید خودرویی بودند که از گیربکس دستی بهره می برد دلیل این موضوع را نیز می توان در شتاب بالاتر خودروهایی که با گیربکس دستی عرضه می شوندو البته هیجان بیشتر راندن  این خودروها خلاصه می شد اما این روزها بیشتر مردم به دنبال خرید خودرویی هستند که با گیربکس اتوماتیک عرضه می شود چراکه در کلان شهر ها راندن با خودروهای دنده ای به خصوص در ترافیک های سنگین مستلزم اتلاف انرژی بسیاری بوده و خسته کننده است.

از این رو خودروهای دنده اتوماتیک مورد توجه بسیاری قرار دارند اما هر خودرویی که با گیربکس اتوماتیک عرضه می شود خودروی ایده آلی نیست چراکه این گیربکس ها گاه ایراداتی را با خود به همرا دارند که  رفع این ایرادات مستلزم هزینه های بسیاری است هزینه هایی که گاه کمرشکن است اما برخی از گیربکس های اتوماتیک مشکلات سخت افزاری نداشته و نیازی به تعمیر آنها نیست بلکه باید با عملکرد ضعیف آنها کنار آمد در این گزارش به بررسی گیربکس های اتوماتیک در خودروهای مختلف پرداختیم تا بیشتر با عملکرد آنها آشنا شویم.
ام وی ام110
از خودروهای ارزان قیمت شروع می کنیم mvm110از این دسته خودروهاست که علیرغم قیمت نه چندان گران از گیربکس اتوماتیک بهره می برد . آندره آوانسیان که تعمیرکار گیربکس های اتوماتیک نیز است در این باره می گوید که mvm110در حقیقت یک گیربکس نیمه اتوماتیک دارد که عملکرد آن شبیه به خودروهای اتوماتیک است گیربکس این خودرو عملکرد خوبی دارد و از لحاظ کیفیت قطعات در سطح خوبی قرار دارد اما داشتن انبوهی از سنسورها موجب شده تا این خودرو بی آزار نباشد و خرابی سنسورهای آن موجب شود تا صاحب این خودرو هزینه های زیادی را متقبل شود اما عملکرد گیربکس این خودرو مناسب است هرچند که به دلیل قدرت نه چندان زیاد موتور نمی توان در مسیرهای سراشیبی انتظار زیادی از آن داشت.
ریو
خودرویی موفق که در اوایل ورود به بازار ایران موفق نبود اما در چند سال اخیر توانسته طیف زیادی از افراد را به سوی خود بکشاند چراکه این خودرو از مصرف سوخت پایینی برخوردار بوده و استهلاک پایینی دارد اما در اواخر تولید این خودرو در شرکت سایپا نمونه اتوماتیک آن نیز روانه بازار شد خودرویی که انتظار میرفت همانند نمونه منوال از استهلاک کمی برخوردار باشد اما گیربکس این خودرو نیز ایرادات زیادی داشت که حتما می بایست راهی تعمیرگاه شود اما مکانیک های گیربکس های اتوماتیک ادعا می کنند که توانسته اند ایراد گیربکس این خودرو را بیابند و رفع ایراد کنند به هرحال این خودرو نیز از آن دسته خودروهایست که گیربکس مناسبی ندارد.
پژو206
گیربکس این خودرو معروف است به هزینه های زیاد و البته ضربه هایی که به اتاق وارد می کند به خصوص زمانی که از دنده یک به دنده2می رسد ضربه  ای محکم به موتور وارد می سازد که همین امر سبب می شود تا دسته موتورهای این خودرو زود به زود خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند.اما داستان به اینجا ختم نمی شود چراکه خرابی های این گیربکس زیاد بود و هر دو سال یکبار هزینه ای گاه میلیونی روی دسته صاحبانش می گذارد اما نمی توان از حالت های اسپرت و برفی این گیربکس هم چشم پوشی کرد حالت هایی که در برخی از خودروهای گران قیمت نیز وجود ندارد.تاخیر در تعویض دنده ها نیز در این گیربکس به وضوح احساس می شود و همین امر موجب شده تا این گیربکس نتواند نیاز های راننده را پاسخ گوید.
پارس اتوماتیک
پژو پارس نیز با گیربکس اتوماتیک روانه بازار شده است خودرویی که به هیچ وجه در بازار موفق نبوده و به نوعی خریداران این خودرو صاحبان اول و آخر این خودروی پر استهلاک خواهند بود چراکه استهلاک بالای این خدرو و کیفیت پایین آن از یک طرف و گیربکس اتوماتیک 4سرعته ضعیف آن از طرف دیگر سبب شده تا پارس elxنتواند در بازار ایران به موفقیتی دست یابد این در حالیست که عملکرد این گیربکس در تعویض دنده ها بسیار ضعیف بوده و با التماس فراوان اقدام به تعویض دنده می کند و البته خرابی های مداوم این گیربکس را نیز نباید فراموش کرد.


مزدا323

چند سالی از توقف تولید این خودرو کم مصرف می گذرد خودرویی که علیرغم گذشت 6سال از توقف تولید آن همچنان در بازار طرفداران زیادی داشته و نمونه های اتوماتیک آن با قیمت های بالایی به فروش می رسد اما این خودرو کم مصرف و کم استهلاک از گیربکسی بهره م برد که نمی توان ایرادی از آن گرفت چراکه از عملکردی مناسب برخوردار بوده و از استهلاک پایینی برخوردار است به خصوص اینکه روغن گیربکس این خودرو به موقع عوض شود سالهای زیادی را بدون هیچ گونه هزینه ای کار می کند این در حالیست که اگر به درستی با آن رفتار نشود و در صورت خرابی هزینه های سرسام آوری را روی دست صاحبش می گذارد پس در هنگام خرید حتما دقت لازم را به خرج دهید.
هیوندای ورنا
خودرویی کم استهلاک و نرم که لذت راندن با ان وصف ناشدنی است این خودرو از مصرف سوخت پایینی برخوردار است ورنا در اویل حضو درباازار ایران با موترو1.6لیتری روانه خیابان ها می شد و تنها گیربکس 5سرعته دستی بر روی آن قابل سفارش بود اما با ورود نمونه های1.6لیری به بازار گیربکس4سرعته اتوماتیک نیز بر روی این خودرو قابل سفارش بود گیربکسی که از عملکرد خوبی برخوردار بوده و استهلاک پایینی دارد خرابی آن زیاد نیست و در تعویض دنده ها نیز بسیار موفق عمل می کند به همین دلیل نمونه های اتوماتیک این خودرو در بازار قیمت های بالایی داشته و خرید آنها مقرون به صرفه است تعویض دنده ها در ورنا به نرمی صورت گرفته و شاید بتوان تیپ ترونیک نبودن آن را یک ایراد تلقی کرد چراکه قابلیت تعویض دنده  به صورت دستی را ندارد.
هیوندای آوانته
خودرویی دو لیتری با 140اسب بخار قدرت و همانند برادر کوچک تر خود کم استهلاک و بی آزار .این خودرو نیز همانند ورنا از گیربکسی 4سرعته بهره می برد که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را ندارد و لی عملکرد آن مناسب بوده و گیربکس بی آزاری است آوانته نیز در بازار با کمترین افت قیمت به فروش می رسد این خودرو که تولید آن در اوایل سال91به پایان رسیده است نیز در بازار طرفداران زیادی داشته و خودرویی اقتصادی به شمار می رود خوردویی که کمتر آن را در تعمیرگاه ها می بینیم این خودرو در دنده یک کمی تنبل بوده و لب در دنده های بالاتر عملکرد بهتر ی داشته و تعویض دنده ها  در آن به درستی صورت می گیرد.
جنتو
محصولی از شرکت پروتون مالزی خودرویی که از فرمان پذیری افسانه ای لوتوس بهره می برد این موضوع را می توان به وضوح بر روی پیچ ها لمس کرد جنتو با موتور1.6لیتری و دو نوع گیربکس روانه بازار ایران شد گیربکس5سرعته دستی و 4سرعته اتوماتیک .گیربکس 4سرعته اتوماتیک این خودرو اگر چه از عملکرد خوبی برخوردار نیست و تاخیر زیادی در تعویض دنده ها دارد اما استهلاک پایینی داشته و عمر بالایی دارد چراکه در صورت عدم رسیدگی به گیربکس بازهم راهی تعمیرگاه نمی شود.گیربکس این خودرو نیز قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نداشته و تاخیر زیادی در تعویض دنده ها را چاشنی کار خود کرده است.
مگان
محصولی از شرکت رنو که با موتور2لیتری روانه بازار شده و 135اسب بخار قدرت دارد این خودرو نیز با دو نوع گیربکس  5سرعته دستی و 4سرعته اتوماتیک قابل سفارش است .اما نکته ای که در مورد گیربکس اتوماتیک این خودرو وجود دارد این است که تعویض دنده ها به کندی صورت می گیرد از این رو شتاب اولیه مگان پایین بوده و در مسیرهای سراشیبی نیز نمی توان روی آن حساب کرد به خصوص در سبقت های ناگهانی گیربکس این خودرو نمی تواند یاری رسان راننده باشد این در حالیست که با حداکثر سرنشین نیز عبور از مسیرهای سراشیبی کند تر انجام خواهد گرفت.گیربکس مگان نیز کم استهلاک نیست و به گفته تعمیرکاران استهلاک زیادی دارد.
هیوندایi20
خودرویی کوچک با موتوری 1.6لیتری که امکانات زیادی داشته و توانسته در بازار رقیبی جدی برای تویوتا یاریس باشد این خودرو از گیربکس4سرعته اتوماتیک بهره می برد که علیرغم داشتن استهلاک پایین در تعویض دنده ها کمی کند عمل می کند به همین دلیل نیز علی  رغم داشتن موتوری پر قدرت که124اسب بخار نیرو ارائه می دهد در شتاب گیری چندان سریع نبوده و به خصوص در دنده یک کمی کند به نظر می رسد.
تویوتا یاریس
تویوتا یاریس همانند دیگر خودروهای ژاپنی از موتور و گیربکسی کم استهلاک بهره می برد که عملکرد خوبی داشته و ایرادات زیادی ندارد تعویض دنده ها در این خودرو با توجه به داشتن موتوری کم حجم به خوبی انجام می گیرد و در رانندگی شهری و جاده ای نیز به خوبی به کمک راننده می آید هرچند که گیربکس این خودور نیز همانند i20 قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را ندارد.


مزدا

خودروی کوچکی دیگر از سرزمین چشم بادامی ها این خودرو نیز رقیبی برای یاریس وi20به حساب می آید گیربکس مزدا 2از عملکرد خوبی برخوردار بوده و 4سرعته اتوماتیک است البته با این تفاوت که قابلیت تعویض دنده ها به صورت دستی را نیز داراست گیربکس مزدا 2 علیرغم داشتن عملکردی مناسب از استهلاک پایینی برخوردار بوده و در مسیرهای سراشیبی نیز با کمترین تاخیر اقدام به تعویض دنده می کند البته در این میان می توان از حالت دستی گیربکس نیز استفاده کرد.


نیسان ماکسیما

خودرویی که از حضور آن در بازار ایران 10سال می گذرد و هنوز هم یکی از محبوب ترین خودروهای تولیدی کشور به حساب می آید این خودرو از موتوری6سیلندر . 3لیتری بهره می برد که قادر به تولید227اسب بخار قدرت است کیربکس 5سرعته دستی و4سرعته اتوماتیک بر روی این خودرو قابل سفارش بوده و گیربکس4سرعته اتوماتیک آن از عملکرد خوبی برخوردار است هر چند که در مسیرهای سراشیبی و یا سبقت های ناگهانی کمی دیر اقدام به تعویض دنده کرده و کند عمل می کند اما استهلاک پایینی داشته و عمر آن بسیار بالاست گیربکس ماکسیما نیز قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نداشته و تنها باید با فرمان دادن به پدال گاز نیاز هایتان را بر طرف کنید.


کیا اپتیما

کیا اپتیما خودرویی 6سیلندر است که به تازگی نسل جدید آن با موتوری 4سیلندر راهی خیابان های کشور شده است این خودرو در نسل قبل از گیربکس 4سرعته تیپ ترونیک بهره می برد گیربکسی که از ملکرد خوبی برخوردار بوده و در کمترین زمان اقدام به تعویض دنده می کند اپتیما دارای گیربکسی است که استهلاک آن پایین بوده و با توجه به داشتن حالت تعویض دنده دستی  در مسیرهای سراشیبی و یا مارپیچ از عملکرد خوبی برخوردار است و به خوبی به کمک راننده می آید


ارسال دیدگاه

ابتدا نام خود را بنویسید و سپس در کادر بزرگتر دیدگاه را در آخر نیز ارسال را بزنید، توجه داشته باشید که دیدگاه ها پس از تائید نمایش داده می شوند، پس از زدن ارسال دیدگاه شما ارسال شده و در صف بررسی قرار می گیرد


تعمیر گیربکس

خلاصه مشخصات: