گالری زرگر

گالری زرگر

instagram: zargar.gallery
طراحی و ساخت طلا و جواهر

سازنده انواع پلاک های اسامی و دستبندهای چرمی

سازنده شیک ترین و جدید ترین طلا و جواهرات

شعبه 1:
گوهردشت بین خیابان سوم و چهارم غربی مرکز تجاری مهر

02634453849
شعبه2:
گوهردشت فلکه اول مجتمع نیکامال طبقه منفی 2 بورس طلا و جواهر واحد 18
02634258321

مراحل ساخت طلا و جواهر در گالری زرگر

یک زرگر و طلاساز ماهر باید بتواند وزن طلا و جواهر را مطابق خواست مشتری خود در آورد تا با توجه به اینکه قیمت طلا هر روز روند صعودی دارد، نیاز مشتری با قیمت زنده طلا همخوانی داشته باشد و مشتری طلا و جواهر بتواند طبق سلیقه و خواست مشتری کار جواهر خود را به بازار طلا ارائه نماید.

در این خصوص مسعود رضائی، مدیریت مرجع تخصصی طلا و جواهر ایران، در مقاله ای مراحل ساخت طلا و جواهر را در کارگاه و کارخانه طلاسازی خود به صورت زیر تشریح کرده اند:

– مرحله اول: ایده پردازی طلا
مهمترین و اساسی ترین بخش کار از همین نقطه شروع می شود یعنی از اگر کارگاه ، کارخانه ، زرگری و … در این زمینه فعالیت میکند ، باید سلایق افراد و اقشار مختلف مردم را در نظر داشته باشد ، که این مستلزم این است از شرایط فرهنگی ، تاریخی ، اقتصادی و حتی سیاسی یه منطقه استان و حتی کشور اطلاع نسبی ی دقیقی داشته باشد .مثلا از همین ایران خودمون مثالی بیاوریم اینکه در شهرها و استان های جنوبی کشور بیشتر طلا و جواهراتی با رنگ زرد مورد دلخواهشان است و یا در شهرهای آذری زبان هم تا حدود زیادی به همین شکل است با این تفاوت که وزن طلاهای درخواستیشان کمی بالاتر است و طلاهای با قیمت طلا بالاتر بیشتر مورد پسند آنها قرار می گیرد،اما در شهرهای دیگری نیز وجود دارد که بدلیل مسایل اقتصادی و همین طور قیمت طلا را در اوزان پایین تری سفارش میدهند و بیشتر از طرح های اسلیمی استفاده میکنند،… پس باید دقت داشت که هر طرح و رنگ و وزن و قیمت طلا را در طراحی برای همان استان در نظر گرفت.

– مرحله دوم: طراحی و پیاده سازی
زمانی که ایده شکل گرفت حالا دیگر وقت پیاده سازیست ، یعنی طراح باید همان ایدا را با توجه به نوع ریخته کاری و اشکالات سیستمی ای که ممکن است برای طرح ساخته شده از طلا و جواهر است را در نظر بگیرد تا زمان پیاده سازی در مرحله ی بعد به اشکال جدی ای روبرو نشود باید تا حد زیادی نسبت به طلا و جواهر سازی و مخراجکاری شناخت داشته باشد تا طرح پیاده سازی شده اولا وزن مطلوبی داشته باشد ، دوما در ریخته کاری صحصح و بدون خطلا به دست طلا ساز برسد ، بعد از کار طلاساز بروی مدل وقتی به مخراجی یرسد استانداردهای اصلی را برای سوار کردن سنگ داشته باشد . البته بعد از اتمام طراحی مدل باید ساپورتگذاری شود و برای دستگاه پرینتر سه بعدی آماده سازی شود .

– مرحله سوم: قالب سازی سه بعدی
بعد از طراحی نوبت به قالب سازی میرسد در این جا از دستگاه های پرینتر 3 بعدی استفاده میشود  ، هر چه این دستگاه رزین مطلوبی داشته باشد برای ریخته کاری کار آسان تر و با کیفیت تر میشود پس حتما باید ااز دستگاه های بهره گرفت تا موم و رزین با کیفتی برای ریخته گری تولید کنند . پیشنهاد ما به همه ی عزیزان دیچیتال وکس ، ان ویژن تک میباشد که بیشترین نمایندگی در ایران را دارد ضمن اینکه از خدمات پس از فروش خوبی هم برخوردار هستند .

– مرحله چهارم: ریخته گری
یکی دیگر از بخشهای مهم ریخته گری است ، البته کار زیاد سختی نسبت به مراحل قبلی نیست ولی نقش فوق العاده تعیین کننده ای دارد چون در مراحل قبلی هر چه برای کیفیت مدل زحمت کشیده اید اینجا باید جواب بگیرید ، معمولا ریخته کاری با ابزار و دستگاه مناسب اتوماتیک و اپراتور زیرک و باهوش نتیجه ی کار دلخواه از آب در می آید . البته درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت .

– مرحله پنجم: پرداخت و سوهان کاری
تازه کار طلا و جواهر ساز از این مرحله شروع میشود چون کارهای سیستم قبلی را طراح ، قالب ساز و ریخته گر انجام داده است ، طلا ساز باید از تجربه ی کافی و هنر بالایی در کار برخوردار باشد و این موضوع را خوب درک کند که فلزی که در دستان اوست طلا هست ، پس باید ظرافت و دقت کافی را به کار گیرید و به طور صحیح شروع به سوهان زدن کند و جاهایی از طلا هم برای مراحل پرداخت بگذارد تا کیفیت مطلوب به دست ببیاد ، بعد از این مرحله مدل  فعلا از درست طلا ساز خارج شده و به مخراجکار میرسد البته دوباره به طلاساز باز خواهد گشت برای مراحل بعدی کار .

 مرحله ششم: مخراجکاری 
در این مرحله، حساسیت و ظرافت کاری باید فوق العاده مورد توجه قرار گیرد. هرچه در مراحل قبلی کار انجام شد در این قسمت کیفیت طراحی ، قالب سازی مشخص خواهد شد به این صورت که سنگ های باید صحیح و مرتب در جای خود قرار بگیرند تا تلاشهای افرار قبلی کارخانه به نتیجه برسد ، مخراجکارها معمولا بسیار باحوصله و چشم هایی تیز بین هستند و به اصطلاح جواهر سازان نان آنها در چشم هایی تیزبین و هنر سنگ سوار کردن آنها خلاصه میشود که بیش از 100 نوع مرحله ی مختلف دارد که در اینجا به صورت کوتاه  ذکر شد . بعد از سوار شدن سنگ ها اگر مخراجکار برای سوارکردن سنگ به مشکل بخورد تنها کسی که میتواند مدل را ازین مرحله به سلامت عبور دهد باز هم جواهر ساز خبره است که میتواند دیواره ها و چنگ های مدل را عرض تر و کوتا ه  و یا هر چه که مخراجکار از او بخواهد اعمال نماید البته مهمترین کار جواهر ساز عبور دادن مدل از هر قسمتی از مراحل اصلی کارخانه است که باز هم در مقاله ای دیگر توضیح خواهم داد .

– مرحله هفتم: تمیز کاری ، پرداخت و اعمال ابزار بر روی مدل 
بعد از اینکه مدل از مخراجکاری بیرون آمد دوباره باید ابزار بروی سر چنگ ها و دیواره ی مدل اعمال شود البته هنر مخراج کار و زیبا سازی مدل طبق ایده ، یکی از مهمترین وظایف این شخص خواهد بود ، بعد از ابزار زدن دوباره مدل پنزا میخورد و بعد از یه تمیزکاری خوب حالا نوبت به جلا میرسد و بعد از جلا زدن و شستشو مدل به مرحله ی نهایی یعنی آبکاری طلا میرسد.

– مرحله هشتم: آبکاری 
شاید بتوان گفت مدل زمانی که از 7 خان رستم ساخت بیرون میآید به دست آبکار میرسد ، البته که باید از حس قوی و هوش مناسبی برخوردار باشد چون آب و رنگ مدل یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی میباشد . آبکار ها معولا تمامی رنگ های طلا را دارند که مهمترین آن طلای زرد لیمویی ، طلای سفید ، طلای رزگلد هستند .

در این مرحله، کار برای ارائه ی به مشتری پشت ویترین قرار میگرد و از حالا به بعد این هنر فروشنده و نوع فروش و خرید طلا او در منطقه ی کسب کار میباشد که این مقوله هم جای توضیحات زیاد دارد که در مقالات دیگر توضیحات مفصل تری داده

جواهرسازی چیست؟

هنر جواهرسازی هزاران سال قدمت داشته و به زمانی باز می گردد که تمدن های باستانی به منظور استفاده های تزئینی، اقدام به ساخت جواهرات کردند. در گذشته جواهرسازی کاربرد های فراوانی داشت که از مهم ترین آنها می توان به استفاده تزئینی و نمایش سنگ های قیمتی، ابراز ایمان و عقیده، نشان دهنده موقعیت اجتماعی و… اشاره کرد. پرکاربرد ترین نوع جواهرسازی برای مقاصد سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت و از قیمتی ترین و زیباترین جواهرات در تاج های پادشاهی و خانواده سلطنتی استفاده میشد.
در طی سال ها کشف مستمر سنگ های جدید، فلزات گرانبها و مواد تزئینی، آمیخته با پیشرفت ابزار جواهرسازی و متالوژی، موجب شده هنر جواهرسازی دیگر به یک قشر خاص (قشر مرفه جامعه) متعلق نبوده و هر کس از هر طبقه اجتماعی امکان دسترسی به جواهرات ظریف و زیبا را داشته باشد.
امروزه جواهرسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار می آید که می توانید با گذراندن دوره های آموزشی و دارا بودن مقداری خلاقیت، در منزل نیز از این طریق کسب درآمد نمائید.
ابزارهای کاربردی جواهرسازی که برای شروع این هنر به آنها نیاز دارید عبارتند از :

1 – سیم چین : سیم چین شما را قادر می سازد به راحتی اتصالات و سیم ها و زنجیر های بلند را کوتاه کنید. در زمان استفاده از سیم چین سعی کنید همیشه سمت صاف سیم چین را در نزدیکی شیء قرار دهید تا برش صاف و تمیزی داشته باشید، همچنین قسمت انتهایی کار را با دست نگه دارید تا پس از برش، در هوا به پرواز در نیاید.
2 – دم گرد : ابزار دم گرد برای ساخت حلقه و قلاب در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوانی دارد. آرواره های دم گرد به شما اجازه می دهد سیم خود را به دور آن پیچانده و با استفاده از نوک مخروطی دم گرد، حلقه ای با سایز دلخواه درست کنید. برای تهیه حلقه بزرگتر باید سیم را در قسمت نزدیک به دسته، و برای ساخت حلقه کوچکتر باید سیم را نزدیک به نوک دم گرد بپیچانید.
3 – دم باریک : دم باریک نیز مشابه دم گرد می باشد، با این تفاوت که دم باریک دارای آرواره های مسطح است. این آرواره های مسطح برای نگاه داشتن سیم و زنجیر (بدون ایجاد آسیب یا خط و خش بر روی آن) بسیار مناسب و کاربردی هستند.

4 – دم پهن : این ابزار با آرواره های صاف و پهن خود گرفتن سیم جواهرات را برای جواهرساز ساده تر می کند. دم پهن مانند دم گرد و دم باریک از ابزار های ضروری و لازم در صنعت جواهرسازی بشمار نمی آید، ولی در نظر داشته باشید که برای شکل دادن به سیم باید ابزاری داشته باشید که توسط آن بتوانید سیم را نگه داشته و با دم باریک یا دم گرد به آن فرم دهید، و دم پهن بهترین ابزار برای نگه داشتن سیم است.
5 – انبر کریمپ یا کریمپر : از این ابزار برای موج دار کردن و شکل دادن به سیم ها استفاده می شود. کریمپر در آرواره هایش دو شکاف به شکل C دارد که با استفاده از آنها می توان حلقه و زنجیر ایجاد کرد.

تاریخچه فلزات در جواهرسازی
قدمت استفاده از فلزات در جواهرسازی به هزاران سال پیش و آغاز تمدن بشری بازمیگردد. بیش از 6000 سال پیش از میلاد مسیح، اجداد باستانی ما در بین النهرین، مصر، یونان و روم برای مصارف گوناگون یکی از آنها جواهرسازی است، از انواع فلزات استفاده می کردند. در ابتدا از آهن و طلا در این هنر استفاده میشد که با گذشت سالها و کشف مس و نقره کم کم تنوع فلزات در ساخت جواهرات بیشتر شد.

فلز معمول و پرکاربرد در جواهرسازی
طلا : 
به جرات می توان گفت تا به امروز هیچ ماده ای همچون طلا نتوانسته قلب و ذهن افراد را درگیر خود کند. طلا به دلیل کمیابی و درخشش فوق العاده زیبایش محبوب همگان است. استفاده از طلا در جواهرسازی در زمان اسکندر مقدونی باب شد و بیش از 15 قرن است که طلا به عنوان جزء لاینفک زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد. کار با طلا در این عرصه راحت تر از دیگر فلزات است. اساساً طلای خالص بیش از حد برای استفاده در ساخت جواهرات نرم است، به همین خاطر آن را با آلیاژهای دیگری چون مس و روی مخلوط می کنند. درجه خلوص طلا بر حسب عیار آن مورد بررسی قرار می گیرد که به شرح ذیل است :
طلای 24 عیار : 99.9%
طلای 22 عیار : 91.7%
طلای 18 عیار : 75%
طلای 14 عیار : 58.3%
طلای 12 عیار : 50%
طلای 10 عیار : 41.7%

دیگر فلزات پر کاربرد در جواهرسازی :
پس از طلا پرکاربرد ترین فلزات در ساخت جواهرات عبارتند از :
نقره، پلاتین، استیل، تیتانیوم، پالادیوم، مس و…

 

سنگ های پر کاربرد در ساخت زیورآلات به شرح ذیل است : 
الکساندریت، یاقوت ارغوانی، آکوامارین، سیترین، الماس، زمرد، لعل، یشم، سنگ لاجورد، حجر القمر، مورگانیت، عقیق سلیمانی، اوپال، کهربا، مروارید، زبرجد، روبلیت، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، تانزانیت، یاقوت زرد، فیروزه و…


ارسال دیدگاه

ابتدا نام خود را بنویسید و سپس در کادر بزرگتر دیدگاه را در آخر نیز ارسال را بزنید، توجه داشته باشید که دیدگاه ها پس از تائید نمایش داده می شوند، پس از زدن ارسال دیدگاه شما ارسال شده و در صف بررسی قرار می گیرد


گالری زرگر

خلاصه مشخصات:

  • 34453849
  • گوهردشت