لیست بهترین قهوه فروشان در استان البرز کرج

لیست بهترین قهوه فروشان در استان البرز کرج

کافه قهوه

آدرس : باغستان نبش گلستان 10

09194657515
اینستگرام : ghahve_cafe
تلگرام : @ghahve_cafe

فروش و پخش انواع قهوه و لوازم جانبی

 

بدون شک اولین نوشیدنی پر مصرف بعد از آب در دنیا قهوه است. خواص قهوه و مضرات آن چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این موارد اشاره کنیم. با پرشین لیدر همراه ما باشید.

 

قهوه

قهوه نوشیدنی است که تا چند سال قبل جنبه تجملاتی داشت اما اکنون به یکی از نوشیدنی‌های روزانه و رایج مردم ایران تبدیل شده است. نوشیدنی که اغلب در کافه و کافی‌شاپ‌ها عرضه می‌شود و افراد مقی‌توانند به مانند چای آن را روزانه مصرف کنند. مردم اغلب قهوه را برای رفع خستگی ذهنی، کسب انرژی لازم برای انجام امور روزانه، هوشیاری بیشتر و فعالیت کارآمد سلول‌های مغزی استفاده می‌کنند. همچنین قهوه در درمان بیماری‌های شایعی به مانند سنگ صفرا، دیابت نوع دو، سرطان دستگاه گوارشی، ریه و پستان نیز می‌تواند مفید باشد. سایر مواردی که از قهوه به عنوان بهبود دهنده استفاده شده است، سردرد، فشار خون پایین، چاقی و همچنین اختلالات بیش فعالی است.

آنچه که ما با عنوان قهوه در کل مقاله به آن اشاره می‌کنیم، دم شده قهوه به صورت یک فنجان قـهوه اسپرسو است که معمولاً ۳۰ میلی‌لیتر است. و در ادامه به خواص قهوه اشاره خواهیم کرد.

 

ارزش غذایی قهوه

در هر ۱۰۰ گرم از دانه قهوه شما شاهد مواد مغذی به شرح زیر هستید که بر اساس نوع دم کردن می‌توانید مقداری از این مواد مغذی را در لیوان قهوه خودتان تجربه کنید:

  • انرژی ۰٫۴۸ کیلوکالری
  • کربوهیدرات ۰ گرم
  • قند ۰ گرم
  • فیبر ۰ گرم
  • چربی   ۰٫۰۲ گرم
  • پروتئین ۰٫۱۲ گرم
  • آب ۹۹٫۳۹ گرم
  • کافئین ۴۰ میلی‌گرم
  • ویتامین B1 یا تیامین ۰٫۰۱۴ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ۰٫۰۷۶ میلی‌گرم (۵ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B3 یا نیاسین ۰٫۱۹۱ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B6 0.001 میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • اسیدفولیک یا ویتامین B9 2 میکروگرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین C 0 میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین E 0.01 میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین K 0.1 میکروگرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • کلسیم ۲ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • آهن ۰٫۰۱ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • منیزیم ۳ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • فسفر ۳ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • پتاسیم ۴۹ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • سدیم ۲ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • روی ۰٫۰۲ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)

 

خواص قهوه

این نوشیدنی محبوب می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما شده و بعضا باعث لاغری شود. اما خواص قهوه به همین جا ختم نمی‌شود با ما همراه باشید.

 

چربی سوزی

یکی از خواص قهوه این است که دارای کافئین است؛ این ماده یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد.

 

کم کردن خطر دیابت نوع ۲

بنا به برخی دلایل، میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی‌ که قهوه مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری پایین است. مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر است.

 

مانع آلزایمر

معمولا افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در کسانی که قـهوه مصرف می‌کنند، بیش از ۶۵ درصد کمتر است. بنابراین این خواص قهوه بسیار مهم و قابل توجه برای بزرگسالان و کهنسالان است.

 

کاهش پارکینسون

پس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج در حیطه‌ی عملکرد مغز است. طبق مطالعات انجام شده، مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید دچار این بیماری نشوید بهتر است از این خواص قهوه بهترین استفاده را ببرید.

 

سلامت کبد مفید

کبد عضو شگفت‌انگیزی است که صدها عملکرد مهم در بدن را انجام می‌دهد. ثابت شده است که یکی از خواص قهوه حفظ سلامت کبد است و می‌تواند در برابر سیروز، از کبد محافظت کند. کسانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ‌می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند.

 

شادی آور 

طبق مطالعه‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند و شادتر از دیگران هستند. بنابراین یکی از خواص قهوه این است که شادی آور است.

 

دشمن سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در دنیا است. مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قـهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است. طبق تحقیقی که بر روی ۴۸۹۷۰۶ نفر انجام شد، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود. بنابراین یکی از مهمترین خواص قهوه این است که دشمن انواع سرطان است.

مصرف قهوه در ایران

واژه قهوه‌خانه نشان می‌دهد که قهوه قبل از چای در ایران مصرف می‌شد و تاریخ شروع مصرف آن را می‌توان به دوران صفویه نسبت دارد. زمانی که تجارت قهوه نشان از ورود ایران به بازار تجارت جهانی بود. قـهوه به واسطه داشتن طعم تلخ کمتر از چای مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته بود؛ اما با گذشت زمان دوباره قهوه توانست جایگاه خود را به دست آورد. اکنون شما در ایران می‌توانید بسته به نوع فراورده‌ای که از قهوه می‌خواهید آن را در خانه یا کافه‌ها میل کنید. نوشیدنی‌های متداول به دست آمده از قهوه عبارت‌اند از:

  • اسپرسو
  • کاپوچینو
  • نسکافه
  • شیر قهوه

 

و تعداد بی‌شماری نوشیدنی که از ترکیب درصد خاصی از قـهوه اسپرسو به همراه شیر یا آب به دست می‌آید.

 

مضرات قهوه

همچنین افرادی که به مصرف کافئین عادت ندارند، ممکن است در اثر مصرف مقادیر متوسط کافئین نیز عوارض جانبی آن را تجربه کنند. با ما همراه باشید تا مضرات را به شما معرفی کنیم.

 

افزایش اضطراب

مصرف بیش‌ازحدِ کافئین می‌تواند موجب اضطراب و عصبانیت شود. کافئین را به خاطر توانایی‌اش در افزایش هوشیاری می‌شناسند. «آدنوزین»‌ ماده‌ای شیمیایی در مغز است که باعث می‌شود احساس خستگی کنید. کافئین از تأثیرات آدنوزین جلوگیری می‌کند. و در نتیجه منجر به افزایش اضطراب می‌شود.

باعث بی خوابی

قابلیت کافئین در بیدار نگه‌داشتن افراد یکی از باارزش‌ترین ویژگی‌های آن است. ازسوی دیگر مصرف زیاد کافئین می‌تواند مانعی بر سر خواب باکیفیت باشد. مطالعات نشان می‌دهند مصرف زیاد کافئین موجب می‌شود فرد دیرتر به خواب برود. همچنین کافئین می‌تواند مدت زمان خوابیدن را به خصوص در افراد مسن کاهش دهد.

 

مشکلات گوارشی

برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند بیماری بازگشت اسید به مری را در برخی افراد تشدید کند. به نظر می‌رسد قـهوه حتی بیشتر موجب بروز این پدیده شود. در یک مطالعه‌ی کوچک به ۵ فرد آب کافئین‌دار داده شد و مشاهده شد عضلاتی که باعث می‌شوند محتوای معده به سمت گلو حرکت نکند، به حالت استراحت در آمد و در نتیجه فرد ترش می‌کند. ترش کردن نشانه‌ای از بیماری بازگشت اسید به مری است.

 

افزایش فشار خون

افزایش فشار خون از عواملی است که خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. زیرا به مرور زمان به سرخرگ‌ها آسیب می‌زند و جریان خون به قلب و مغز را با محدودیت روبه‌رو می‌کند. خوشبختانه تأثیر کافئین بر فشار خون موقتی است. ولی به نظر می‌رسد بیشترین تأثیر کافئین بر فشار خون شامل حال کسانی می‌شود که به مصرف آن عادت ندارند.

 

تکرر ادرار

افزایش ادرار از عوارض رایج مصرف زیاد کافئین است. زیرا این ماده خاصیت تحریک کنندگی بر مثانه دارد. احتمالا متوجه شده‌اید زمانیکه بیشتر از مقدار طبیعی قـهوه یا چای می‌نوشید، بیشتر ادرار می‌کنید. اگر مقدار زیادی نوشیدنی کافئینی مصرف می‌کنید و احساس می‌کنید بیش از حد طبیعی ادرار می‌کنید، بد نیست که مصرف کافئینتان را کاهش دهید تا ببینید تأثیری روی ادرارتان دارد یا خیر.

 

گرسون درمانی

ماکس گرسون پزشکی بود که از روش درمان تغذیه‌ای برای بهبود بیماری‌های خطرناکی به مانند سرطان استفاده کرد. هرچند در میان جوامع پزشکی او را قبول نداشتند اما اکنون یکی از روش‌های درمان سرطان، گرسون درمانی است. گرسون درمانی بر اساس گفته طرفداران ماکس گرسون، روش ابداع شده به شدت قوی برای کاهش دهنده و پاک‌سازی کننده سلول‌های سرطانی بدخیم و برخی از بیماری‌های لاعلاج یا مزمن به مانند اسم، قند و اختلالات عصبی است.

روش درمانی گرسون متشکل از ترکیب آب هویج و دیگر معجون‌های گیاهی مشابه بر اساس نوع بیماری به همراه مصرف مداوم ترکیباتی به مانند قهـوه است. البته بسیاری از پزشکان این روش درمان را خطرناک می‌دانند. در طول مدت درمان بیمار از ترکیباتی به مانند سبزی‌ها مختلف، داروهای تأمین کننده پتاسیم، پپپسین، نیاسین و عصاره تیروئید تغذیه می‌شود.

هرچند نمی‌توان به علمی بودن این روش تکیه کرد اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید از روش گرسون درمانی دریافت کرد حضور قـهوه در روند درمانی سرطان است. هرچند به خوش‌بینی ماکس گرسون نمی‌توان به دانه قهوه برخورد کرد اما قهوه دارای خواص سلامتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. عمده خواص قهوه به خاطر وجود کافئین است که می‌تواند سیستم عصبی مرکزی، قلب و عضلات را تحریک کند.

 

هشدارهای مصرف قهوه

برخی از افراد نباید قهوه را خودسرانه زیادتر از حد روزانه مصرف کنند یا باید در خوردن آن احتیاط لازم را داشته باشند. در ادامه شاهد معرفی این موارد خواهید بود.

 

زنان باردار و شیرده

برای زنان باردار توصیه شده است که کمتر از ۲ فنجان در روز قهوه میل کنند. این مقدار از قهوه، ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین وارد خون مادر می‌کند. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث سقط‌جنین، زایمان زودرس و همچنین وزن کم نوزاد در هنگام تولد شود. خوردن ۲ فنجان قهـوه برای مادران شیرده بدون ضرر گزارش شده است. هرچند ممکن است افزایش کافئین در شیر مادر، کودک را بی‌قرار یا اسهال کند.

 

کودکان

خوردن قهـوه با دم کافئین بالا به مانند اسپرسو ممکن است برای کودکان مفید نباشد و عوارض شدیدتری به نسبت بزرگسالان در آن‌ها به وجود آورد.

 

اختلالات عصبی

کافئین موجود در قهـوه موجب افزایش اختلال عصبی در افراد تحریک‌پذیر می‌شود.

 

افزایش خونریزی

اگر شما در بافت‌های داخلی یا خارجی دچار خونریزی‌های ناگهانی می‌شوید می‌بایست در خوردن قهوه کمی احتیاط کنید تا دچار خونریزی‌های شدید نشوید.

 

بیماری قلبی

خوردن قهوه بدون صافی که باعث افزایش کلسترول مضر می‌شود و افزایش ضربان قلب برای بیمارانی که دارای بیماری قلبی هستند، کاملاً خطرناک و مشکل‌زا است.

دیگر بیمارانی که نباید مصرف قهـوه را خودسرانه افزایش دهند عبارت‌اند از:

  • بیماران دیابتی
  • اسهال شدید
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • گلوکوما یا افزایش فشار داخلی چشم
  • فشار خون بالا
  • پوکی استخوان

قهوه

قهوه را چه زمانی باید خورد؟

اگر قهوه‌خور قهاری هستید، نباید به شما در مورد خوردن قهوه زمانی مشخص کنیم، اما اگر به تازگی شروع به خوردن قهوه کرده آید و می‌خواهید بدانید که چه زمانی برای خوردن قهوه مناسب است به شما می‌گوییم که اگر علاقه دارید بیدار بمانید قهـوه را چند ساعت قبل از ساعت خواب خود میل کنید. همچنین اگر دوست دارید کارهای روزانه خودتان را با انرژی بیشتری پیش بگیرید، قهـوه را به صورت روزانه باید بخورید تا سطح کافئین بدن افزایش پیدا کند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که خوردن قهـوه می‌تواند بدن شما را به سمت عادت کردن به سطح کافئین بالا ببرد و زمانی که کافئین لازم در اختیار نداشته باشد باعث کسالت شود.

 

محققان طی تحقیقی نشان دادند که کافئین عصرگاهی نه تنها باعث اختلال خواب می‌شود، بلکه ساعت زیستی ۲۴ ساعته بدن انسان را نیز به هم ریخته و از نو به کار می‌اندازد.

 

این ساعت مجموعه‌ای از سیگنال‌های مولکولی است که بدن را در برنامهٔ ۲۴ ساعته را منظم نگه می‌دارد. نوشیدن قهوه‌ای معادل دو برابر یک قهوه اسپرسو در سه ساعت قبل از خواب، ساعت بدن را به‌طور متوسط حدود ۴۰ دقیقه به عقب می‌کشد.

 

گرچه اثرات کافئین بر روی هشیاری و خواب به‌خوبی شناخته شده، اما محققان از چگونگی تأثیر آن بر ساعت شبانه‌روزی انسان مطمئن نبودند. آزمایش بر روی پنج نفر انجام شد که چند ساعت قبل از ساعتِ خواب طبیعی، به آن‌ها یک قرص کافئین داده شده بود، سپس آن‌ها در معرض نور کم یا شدید قرار گرفتند. نتیجهٔ این آزمایش نشان می‌داد که کافئین تقریباً اثری معادل نصف اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید را دارد که یکی از بهترین راه‌های مطالعه برای جابه‌جاییِ ساعت بدن است.

 

چه مقدار قهوه برای چه منظوری بخوریم؟

  • برای کاهش سردرد: دو فنجان قهوه حاوی ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین می‌تواند مفید باشد.
  • برای جلوگیری از بیماری پارکینسون: خوردن سه تا چهار فنجان قهوه و در مورد زنان یک تا سه فنجان قهوه مؤثر است.
  • کاهش احتمال سنگ صفرا: خوردن دو تا چهار فنجان قهوه شما را در مرز امنیت سنگ صفرا نگه می‌دارد.
  • جلوگیری از دیابت نوع ۲: خوردن بیش از ۶ لیوان قهوه در روز توصیه شده است.

 

انواع دانه قهوه

قهوه بر اساس ارتفاع خاکی که گیاه در آن رشد کرده است به دو نوع کلی عربیکا و روبوستا تقسیم‌بندی می‌شود. قهـوه عربیکا در ارتفاع ۴ هزار تا ۶ هزار متری از سطح دریا رشد می‌کند و بارور می‌شود. حدود ۷۵ درصد از قهوه‌های دنیا را عربیکا تشکیل می‌دهد. قهوه روبوستا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری رشد می‌کند و از عربیکا تحمل سرمای بیشتری را دارد. کافئین موجود در روبوستا تقریباً دو برابر عربیکا است. اگرچه بو و طعم آن در سطح پایین‌تری به نسبت قهـوه عربیکا قرار می‌گیرد. نوع مرغوب روبوستا در تهیه اسپرسو استفاده می‌شد. گونه نایابی از قهـوه با عنوان لیبریکا وجود دارد که در افریقای غربی رشد می‌کند و درصد کمی از دانه‌های قهـوه دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.


نظرات (1)

  • داود
    پاسخ

    من خوردم.عجب قهوه ایی بود.امتحانش ضرر نداره.

ارسال دیدگاه

ابتدا نام خود را بنویسید و سپس در کادر بزرگتر دیدگاه را در آخر نیز ارسال را بزنید، توجه داشته باشید که دیدگاه ها پس از تائید نمایش داده می شوند، پس از زدن ارسال دیدگاه شما ارسال شده و در صف بررسی قرار می گیرد